Blog > Komentarze do wpisu

Buddyzm

Nazwa religii buddyjskiej wywodzi się on imienia jej założyciela – Buddy (przebudzony, oświecony) żyjącego od ok 560 do 480 r. p.n.e.. Budda nie był bogiem, a jedynie inicjatorem doświadczenia, które może stać się udziałem każdego człowieka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Budda urodził się pod imieniem Siddhartha Gautama w północno-wschodnich Indiach, jako syn bogatego i potężnego króla. Dorosły Siddhartha podczas swoich wycieczek poza pałac ojca ujrzał niezliczone cierpienie i biedę ludzką. Zdał sobie sprawę, że on również dozna w swoim życiu cierpienia. Postanowił opuścić pałac i udać się w poszukiwaniu guru (mistrza), który ukazałby mu sens ludzkiego życia. Jednak żaden z guru, których napotkał nie był w stanie go przekonać. Postanowił wieść życie ascety. Jednak ta droga również nie ukazała mu prawdy. Zrezygnowany spoczął pod figowcem i zaczął medytować. Medytował tak długo aż myśli stały się jasne i przejrzyste. Zrozumiał dlaczego ludzie cierpią i w jaki sposób można zapobiec cierpieniu. W wyniku oświecenia Siddhartha stał się Buddą.

Ustanowił on cztery szlachetne prawdy:

  1. Życie ludzkie składa się tylko z cierpienia, a każde szczęście przemija.
  2. Cierpienie powstanie w wyniku ludzkiej żądzy.
  3. Cierpienie ustępuje, gdy ustępuje żądza.
  4. Istnieje jedna droga, prowadząca ku szczęściu: to Szlachetna Ośmiostopniowa Ścieżka.

Przez cierpienie rozumie się każdy rodzaj niezadowolenia, które powstaje w wyniku niespełnienia życzeń ludzi. Budda głosił, że ludzi najczęściej cierpią w wyniku własnych żądzy. Chcą posiadać coraz więcej, dlatego też nigdy nie są zadowoleni i nie są w stanie osiągnąć spokoju. Gdy chciwość ustaje, ustaje również niezadowolenie. Aby uwolnić się od własnych życzeń należy ćwiczyć. Służy do tego Szlachetna Ośmiostopniowa Ścieżka. Jeśli człowiek stosuje się do jej zasad jest w stanie osiągnąć nirwanę.

Szlachetna Ośmiostopniowa Ścieżka



  1. należyte Słowo – to powstrzymanie się od kłamstwa, od mowy powodującej nieporozumienia między ludźmi, obelżywej mowy, pustego gadania.
  2. należyty Czyn – to powstrzymanie się od zabijania, od kradzieży, od nieskromności.
  3. należyte Zarobkowanie – to powstrzymanie się od zarobkowania w sposób szkodzący innym.
  4. należyte Pamiętanie – służące stłumieniu złych myśli.
  5. należyte Postanowienie – to powstrzymanie wyrzeczenia się złej woli i odstąpienie od wyrządzania wszelkiej krzywdy.
  6. należytą Koncentrację – dążenie do osiągnięcia stanów, w których znika „ego”.
  7. należyta Wiarę – to potrzeba, by widzieć świat takim, jaki jest.
  8. należyte Życie – to współczucie i gotowość do pomocy, prowadzące do dobrych uczynków.

Dzięki Szlachetnej Ośmiostopniowej Ścieżce człowiek może przezwyciężyć chciwość powodującą cierpienie. Dopóki nie pokona chciwości, będzie skazany na nieustanne odradzanie się w nowym ciele. Gdy człowiek umiera niezadowolony, jego dusza nie jest w stanie odnaleźć spokoju i odradza się na nowy by ponownie gonić za spełnieniem swoich marzeń. Ten kto ugasi chciwość, zakończy krąg ponownych narodzin (samsarę) osiągając nirwanę. Nirwana jest celem ścieżki. Jednak nie sama śmierć jest celem a przebudzenie w sobie współczucia dla wszelkich stworzeń.

Buddyzm therawada („mały wóz”), najwierniejszy nauczaniu Buddy, jest praktykowany na Sri Lance, Birmie, Tajlandii, Kambodży, Indonezji, Wietnamie i Laosie.

Buddyzm mahajana („wielki wóz”) adaptuje się do wszystkich religii, proponując ideał bodhisattwy, Bodhisattwa to ktoś, kto osiągnął stan przebudzenia, lecz nie chce dobrowolnie odejść do nirwany, dopóki inne żyjące istoty nie będą do tego gotowe. Można starać się naśladować ten wzór, wstępując na jakiś czas lub na całe życie do klasztoru. Do ideału można również dążyć postępując zgodnie z pięcioma przykazaniami: nie zabijaj, nie kradnij, nie grzesz cieleśnie, nie zażywaj narkotyków, nie kłam. Mnichów i mniszki obowiązuje pięć dodatkowych reguł: nie jedz poza porami do tego przeznaczonymi, nie baw się ostentacyjnie, nie pij napojów sfermentowanych, nie przywiązuj wagi do strojów, nie używaj łoża znajdującego się powyżej poziomu podłogi. Podczas niektórych świąt reguły te obowiązują wszystkich buddystów. Ponieważ bodhisattwa rezygnuje po swoim przebudzeniu z nirwany, musi w dalszym ciągu żyć na ziemi w ludzkiej postaci. Jego duch żyje dalej w ciele dalajlamy. Obecny dalajlama jest czternastym wcieleniem Bodhisattwy Awalokiteśwara, Pana Współczucia. Ta forma buddyzmu występuje w Chinach, Korei, Japonii, Tybecie i Nepalu.







poniedziałek, 11 listopada 2013, paaanie

Polecane wpisy